V předešlém článku jsem psala o tom, jaké možné komplikace číhají na projektanty během spolupráce s investory.  Dnes bych to vzala z druhého konce. Jak to vypadá, když projektant neplní své povinnosti a zákazník začíná být ze spolupráce frustrovaný?

Já osobně jsem se do situace, kdy byl zákazník nespokojený, dostala jen několikrát. Ano, bohužel se to stane každému. Někdy stačí jen špatně pochopené zadání a problém je na světě.

Během konzultací se na mě obrací hodně zákazníků, kteří si vůbec nevědí rady s jinými projektanty, a jejich spolupráce kvůli tomu neskutečným způsobem stagnuje.

Odstrašující příběh

Jako příklad uvedu pana „X“, který za mnou přišel před pár měsíci úplně zoufalý, s tím, že potřebuje projekt rodinného domu pro stavební povolení, protože projektant, kterému zakázku zadal, s ním přestal komunikovat.

Nezvedá telefony a již půl roku od něho nemůže dostat vůbec žádné podklady ke stavebnímu povolení.  Ne jenomže přišel o nemalou zálohu, ale v ruce neměl vůbec nic, a k tomu všemu platil každý měsíc hypotéku za pozemek, který koupil na výstavbu domu.

Naštěstí existovala prvotní architektonická studie, kterou jsme mohli použít pro přípravu nového návrhu a projektu, takže pan „X“ byl za pár měsíců spokojen, protože jsme mu také vybavili stavební povolení a výstavba mohla začít.

Jaké ponaučení plyne z této zákazníkovy zkušenosti?

Když chcete mít aspoň nějakou jistotu, nikdy nezadávejte projekt nikomu bez podepsání smlouvy o dílo a nikdy nedávejte zálohu projektantovi jenom „z ruky do ruky“. Z 90 % se vám to skutečně vůbec nevyplatí.

Přesně tak, jako nejmenovaný pan „X“. Možná na začátku viděl skvělou možnost ušetřit pár desítek tisíc za levnější projekt „bez papíru“. Když se ale spolupráce zkomplikovala, neviděl ani své peníze, ani projekt, ani stavební povolení. Každý měsíc byl dál a dál od svého cíle. Plný nervů a frustrace.

Myslím, že každý seriózní projektant, kterému záleží hlavně na spokojenosti zákazníka, dotáhne většinu svých zakázek do úspěšného konce. Někdy se může stát, že jednoduše nebudete mít na projektanta štěstí, a i když má za sebou výborné reference a máte podepsanou smlouvu o dílo, spolupráce bude hodně komplikovaná.

Na začátku ideálně vypadající spolupráce může také přinést kyselé ovoce

Spolupráce může přinést i kyselé ovoce

Stejně, jak se stalo dalšímu mému zákazníkovi, panovi „Y“. Spolupráce s projektantem začala stagnovat ve chvíli, kdy dostal pan projektant výhodnější a podstatně lukrativnější zakázku větší stavby.

Finančně se mu více oplatilo platit penále za opoždění a nedodržení smlouvy o dílo na projekt panovi „Y“, než dodržet řádný termín dokončení. Jenom tak se mohl věnovat své lukrativnější zakázce.

Po 8 měsících to pan „Y“ vzdal a rozhodl se pro spolupráci se mnou, protože zmíněný projektant neměl z projektu uděláno, kromě architektonické studie, vůbec nic.

A to pan „Y“ mylně doufal, že vybavení stavebního povolení je již v plném proudu. I když to nakonec právník pana „Y“ vyřešil úspěšně a celou zálohu mu projektant zaplatil zpátky, ztracený čas a energii mu nikdo nevrátí.

Chcete si být jistí, že během výběru projektanta neuděláte fatální chybu?  Stáhnete si příručku a checklist, které vám v rozhodování určitě pomůžou.

Share This