I v mé profesi platí, kolik lidí, tolik názorů.

Občas spolupráce krásně plyne, ale jindy se potkám s tak náročným zákazníkem. Práce na tomto jednom projektu mi ubere tolik energie, jako práce na třech jednodušších zakázkách najednou.

Dost často je náročnost zakázky ovlivněná tím, jak moc jsou zákazníci otevření diskuzi a jestli panuje vzájemná důvěra.

Už několik let si píšu ke každé zakázce poznámky a pak analyzuji. Chci vědět, v čem byla spolupráce se zákazníky dobrá, a kde to začalo z nějakého důvodu skřípat. Dělám to hlavně proto, abych mohla vylepšit svoje služby i samotnou komunikaci se zákazníky.

Před časem jsem si vybrala z mých poznámek pár zákazníků, u kterých byla spolupráce z určitého důvodu více napjatá, až bych řekla nepříjemná.

A zjistila jsem jednu důležitou věc!

Ve všech případech šlo o zakázky, kde jsem řešila „předělávky projektů“ po jiných projektantech.

První případ

Oslovil mě zákazník, který už měl v rukou projekt od jiného projektanta, ale kvalita projektu byla tak špatná, že žádná firma mu podle něho nechtěla dům postavit.

Tak se obrátil na mě, abych projekt předělala. Podotýkám k jeho maximální spokojenosti, bez jakékoliv mé argumentace. Udělalo se také pár drobných změn v dispozici, nosném systému domu, ale celkově se projekt předělával i s profesemi.

Druhý případ

Přišel manželský pár, který chtěl předělat celý projekt domu. Předešlý projektant totiž neodhadl náklady na realizaci stavby a zákazník měl proto absolutně nereálná finanční očekávání.

Dům bylo nutné zmenšit, udělat nový architektonický návrh a kompletně nový projekt, aby se tentokrát investoři vešli do svých finančních možností.

Byla to nejhorší spolupráce v mé projekční kariéře.

Proč jsou nejkomplikovanější právě předělávky projektů

Hodně dlouho jsem přemýšlela nad tím, čím to je, že se to stává většinou u „předělávek projektů“, a pak jsem na to přišla.

Je to tím, že investoři už jsou nedůvěřiví, čekají problémy i u nového projektanta a jsou hodně opatrní.

Jednou se popálili a už podruhé nechtějí vlézt do stejné řeky. 

Tím, že už jednou vložili důvěru do nesprávné osoby, zažili zklamání, a navíc přišli o nemalou sumu peněz, chtějí mít s novým projektantem vše stoprocentně dohodnuto.

Chtějí být o všem informování, vše mít prostudováno a vysvětleno, o všem rozhodovat sami bez ohledu na to, co si o tom myslí projektant a všechno mít pod maximální kontrolou. Pro projektanta je práce v takto napjaté atmosféře velmi stresující.

Čím to je že jim první spolupráce nedopadla?

Na jedné straně tyto zákazníky skutečně chápu. Kdyby mě někdo zklamal ve službě, za kterou jsem zaplatila nemalé peníze, také by mě to poznamenalo.

Otázkou ale je, do jaké míry si za to můžu sama?

Vybrala jsem si na začátku dobře?

Dle čeho jsem si daného projektanta vybírala?

Šla jsem po nejnižší ceně?

Zjišťovala jsem si jeho odbornost? Atd. atd.

Toto jsou základní otázky, které byste si měli při výběru dobrého a spolehlivého projektanta položit.

Chci teď hlavně říct, že to, že se zákazník popálil na prvním projektu s ne moc dobrým projektantem, je vina obou stran.  Bylo to jeho vlastní rozhodnutí zahájit spolupráci právě s tímto projektantem.

Zákazník pravděpodobně neměl dostatek informací o tom, jak má postupovat při výběru dobrého projektanta. O tom, jak vybrat dobrého projektanta, píšu v e-booku zdarma, který si můžete stáhnout zde.

Jak to dělám ve své praxi já

Ve své práci se aktuálně držím přesvědčení, že když se mi na začátku nepovede získat důvěru zákazníka a cítím určitou formu napětí, spolupráci nezahajuji.

Je to proto, že svoji práci neberu jenom jako business, ale i jako to, co mi přináší radost a vnitřní spokojenost. Svoje vnitřní nastavení si nechci za každou cenu narušit jenom proto, abych získala zajímavou zakázku.

Proto jsem si před delším časem uvědomila, že u předělávek projektů si musím dát hodně velký pozor na to, jak moc je zákazník poznamenaný neodbornou prací jiné projekční kanceláře.

Po letech zkušeností se to dá odhadnout hned na první schůzce.

V závěru jenom pár slov

Možná jsem některé z vás teď odradila od spolupráce, ale je lepší určité věci vědět hned na začátku, aby se spolupráce zbytečně nezvrtla směrem, který nechce ani jedna strana.

Bude mi ctí předělat projekt někomu, kdo bude otevřený novým diskuzím, názorům, ale hlavně se nebude bát znovu začít někomu důvěřovat.

Kontaktujte mě, pokud máte zájem o důvěryhodnou spolupráci s projektantem, který naplní vaše očekávání.

 

Share This