Blog

Proč jsem se rozhodla neposlouchat rady copywritera

Můj nový článek dnes nebude o projektováni, ale o tom, jak mě za posledních pár týdnů zmátl jeden nepříjemný marketinkový strašák.

Jednou za čas se snažím vylepšit svoje webové stránky. Moc neřeším sociální sítě, kde mě jako aktivního projektanta nenajdete. Od chvíle, kdy jsem začala působit jako samostatný projektant v Čechách se můj web pár krát změnil a myslím, že i hodně posunul k lepšímu. Těší mě, když mě zákazníci oslovují se slovy: "Zaujal mě váš web, tak jsem vás oslovil.“

Co mě ale poslední dobou začalo hodně znejišťovat, byli zajímavé rady copywriterů, kteří mě atakovali ze všech stran. Když je marketing hodně silný, tak mu podlehnu, co se mi stalo i v tomto případě. Požádala jsem tedy jednoho copywritera, aby zkusil pozměnit konkrétní texty na mojí webové stránce tak, jak si myslí, že by jejich obsah byl pro zákazníka zajímavější.  

Když jsem jeho upravené texty dostala a začala číst, tak jsem se s textem neuměla ztotožnit. Říkala jsem si, že to nejsem vůbec já, to není to, co bych chtěla svým zákazníkům sdělit, ale o čistém marketingu. V textech nebylo vůbec použito moje vyjadřování, nebyli tam moje myšlenky a moje názory, ale jenom něco, co mělo vylepšit můj obraz v očích vás - zákazníků.

Po delším uvážení a vnitřním boji jsem se rozhodla, že to není cesta, kterou chci jít. Chci i nadále zůstat sama sebou, psát texty tak, jak je mi to přirozené, bez ohledu na to, zdali to bude nebo nebude silný marketinkový nástroj.

Kromě textů mi copywriter sdělil i par rad, čemu bych se měla v budoucnu ve svých textech vyhnout a co již „není v módě“. Z jeho doporučení jsem si vybrala tři nezajímavější, se kterými jsem se neuměla ztotožnit vůbec. Jsem hodně logický člověk a věci mi musí dávat smysl do poslední tečky.  

Alespoň v krátkosti vám napíšu, jak rady copywritera vnímám já a proč jsem se rozhodla ho neposlechnout.

Rada č. 1 Pište dlouhé texty, protože ty nejvíce zaujmou čtenáře

Dlouhé texty jsou možná zajímavější a lepší nástroj z hlediska Google vyhledávání a délky času, který tráví zákazník na mém webu, no vnímám délku mých textů i podle toho, jak čtu texty já. Když čtu na internetu nějaký text a je moc dlouhý, tak ho buď přeskakuji, nebo mě po krátkém čase přestane bavit a text úplně opouštím, protože mě jeho dlouhé čtení nudí.

V dnešním zrychleném světě se mi dlouhé texty zdají být neefektivní. Já osobně bych raději trávila čas s vlastní rodinou, než četla jeden text 30 minut, když se ten stejný text dá ve zkratce shrnout do třech minut. Pro mě je nejdůležitější to, aby se z mého textu zákazník dozvěděl přesně to, co mu chci sdělit.

Rada č. 2 - nepoužívejte nejvíce zaužívané, otřepané a stereotypní sdělení „individuální přístup“, které má jenom prázdný význam a je to obyčejné klišé

Ach jo, ale jak jinak mám zákazníkovi vysvětlit, že k němu nebudu přistupovat stejně, jako k zákazníkovi před ním? Já skutečně musím ke každému zákazníkovi přistupovat individuálně, i když se copywriterům toto slovo nelíbí. Umíte si představit, že každému navrhnu stejný dům?

Každý jeden člověk, který vstoupí do mojí kanceláře má jiné požadavky na dům, na samotný projekt, na technologie atd. Nemůžu se k zákazníkům chovat stejně i z toho důvodu, že každý z nich má jiné nastavení a práce s každým z nich je jiná i na mentální a emoční úrovni. Každý člověk je jiná individualita a ani jednou jsem se nesetkala se dvěma stejnými zákazníky. Zůstávám proto i nadále u tohoto klišé a skutečně se budu ke každému zákazníkovi chovat „individuálně“.  Jinak bych musela svoji práci přestat dělat, protože jinak než individuálně, to neumím.

Rada č. 3 – neříkejte svým zákazníkům, že vaše práce je vaše poslání

A proč ne? Proč by lidé neměli vědět, že svoji práci mám skutečně ráda a že ji jednoduše považuji za svoje poslání? Proč by naše práce nemohla být i našim posláním?

Nic není ideální a ani slovo „poslání“ nemusí hned znamenat, že je všechno perfektní a je to svatý grál v pozlátce. Jakákoliv práce nese se sebou vzestupy i pády bez ohledu na to, zdali je nebo není naší radostí a vnitřním naplněním. To, že moje práce je skutečně mým posláním je něco, co nezmění ani rada copywritera.

Copywriter nejsem ani ani se ze mě nikdy nestane, protože nemám excelentní dar vyjadřování přes psané slovo. Vím o tom, ale i přesto neztrácím důvod a odhodlání napsat svým zákazníkům alespoň základní texty o tom, co by pro nich bylo důležité, z oblasti projektování, užitečné. Rozhodla jsem se proto, že zůstanu i nadále u mého přirozeného stylu psaní a i nadále si na mém webu přečtěte texty napsáne tak, jak to cítím.

Zpět na výpis blogu