Blog

Frustrace z projektanta, nebo když projektant nesplňuje Vaše očekávání

V předešlém článku jsem se zmínila o tom, jak vidí možné komplikace se zákazníky projektanti a dnes bych ráda napsala o opačném názoru, a to když projektant neplní své povinnosti a zákazník se začíná cítit frustrovaný. Já osobně jsem se do situace, kdy by byl můj zákazník nespokojený s mojí prací a ukončil spolupráci zatím (naštěstí) nedostala, ale obrací se na mě hodně zákazníků, který si vůbec nevědí dát rady s jinými projektanty, a jejich spolupráce stagnuje.

Jako příklad uvedu pána „X“, který za mnou přišel před pár měsíci úplně zoufalý s tím, že potřebuje projekt rodinného domu pro stavební povolení, protože projektant, kterému zakázku zadal, s ním vůbec nekomunikuje, nezvedá telefony a již půl roku od něho nemůže dostat vůbec žádné podklady ke stavebnímu povolení.  Ne jenom že přišel o zálohu ve výšce pár desítek tisíc korun, ale v ruce neměl vůbec nic a k tomu všemu platil každý měsíc hypotéku za pozemek, který koupil k výstavbě domu. Naštěstí existovala studie, kterou jsme mohli použít pro přípravu nového projektu, takže pán „X“ byl za pár měsíců spokojen, protože jsme mu vybavili i stavební povolení a výstavba se mohla začít. Co tímto příběhem chci říct? Když chcete mít jakou takou jistotu, nikdy nezadávejte projekt nikomu bez podepsání smlouvy o dílo a nikdy nedávejte zálohu projektantovi jenom „z ruky do ruky“. V 90% se to skutečně vůbec nevyplácí.  Přesně tak, jako nejmenovaný pán „X“, možná na začátku uvidíte skvělou možnost ušetřit pár desítek tisíc za levnější projekt „bez papíru“, no na straně druhé, když se spolupráce zkomplikuje, neuvidíte ani své peníze, ani projekt, ani stavební povolení a každý měsíc jste dál a dál od svého cíle, plní nervů a frustrace.

Myslím, že každý seriozní projektant, kterému záleží hlavně na spokojenosti svého zákazníka, dotáhne většinu svých zakázek do úspěšného konce. Někdy se může stát, že jednoduše nebudete mít na projektanta štěstí a i když má za sebou výborné reference a máte podepsanou smlouvu o dílo, spolupráce bude hodně komplikovaná. Stejně, jak se stalo dalšímu mému zákazníkovi, pánovi „Y“. Jejich vzájemná spolupráce začala stagnovat ve chvíli, kdy projektant dostal výhodnější a podstatně lukrativnější nabídku na projekt velké stavby. Finančně se mu více oplatilo platit penále za opoždění na projektu pánovy „Y“, než dodržet termín dokončení projektu. Tak se mohl věnovat své lukrativnější zakázce. Po 8 měsících to pán „Y“ vzdal a rozhodl se pro spolupráci se mnou, protože zmíněný projektant neměl z projektu uděláno, kromě studie, vůbec nic. A to si již pán „Y“ myslel, že vybavení stavebního povolení je již v plném proudě. I když to nakonec právník pán „Y“ vyřešil úspěšně a celou zálohu mu projektant zaplatil zpátky, ztracený čas a nervy mu to vůbec nevrátí.

Zpět na výpis blogu